سایت مهندسین و دانشجویان عمران

سایت مهندسین و دانشجویان عمران

فایلهای کاربردی مهندسی عمران
سایت مهندسین و دانشجویان عمران

سایت مهندسین و دانشجویان عمران

فایلهای کاربردی مهندسی عمران

برنامه های تحت اکسل طراحی اتصالات پیچی و جوشی

استفاده از ضوابط , معیارها و استانداردهای ملی برای طراحی , اجرا , بهره برداری و نگهداری طرح های عمرانی به لحاظ توجیه فنی و اقتصادی آنها از اهمیتی ویژه برخوردار است . نظام جدید فنی و اجرایی طرح های عمرانی کشور , بکارگیری معیارها , استانداردها و ضوابط فنی را در مراحل طراحی , اجرا , بهره برداری و نگهداری طرح های عمرانی , مورد تاکید جدی قرار داده است.

سازه فولادی مجموعه ای از اعضا باربر , ساخته شده از ورق یا نیمرخ های فولادی است که به کمک اتصالات , اسکلت ساختمان را بوجود می آورند. نیمرخ های فولادی تولیدهای کارخانه ای هستند که با توجه به روش های تکامل یافته برای تولید آنها , غالبا رفتاری در حد انتظار از خود نشان می دهند . موضوعی که همیشه موجب نگرانی طراحان و سازندگان سازه های فولادی است , چگونگی رفتار اتصالاتی است که : (الف) برای ساخت اعضای مرکب از نیمرخ و ورق (ب) برای یکپارچه نمودن اعضا (شامل تیر , ستون و مهاربندها) در محل گره ها مورد استفاده قرار می گیرند. 

 برای ساخت اعضا و اتصال آنها به یکدیگر از پرچ , پیچ و جوش استفاده می شود. در ایران استفاده از جوش در ساختمانهای متعارف , رایج تر از پیچ و پرچ می باشد. پیشرفت های قابل توجه در شناخت رفتار اتصالات و توسعه فن آوری مربوط , موجب شده است تا طراحان و سازندگان با اطمینانی بیشتر از گذشته , از انواع اتصالات در سازه های فولادی استفاده نمایند. عامل اساسی بروز مشکلات در اجرای اتصالات در سازه های فولادی , عدم رعایت اصول اساسی هنگام اجرا است.

در ادامه می توانید برنامه های تحت اکسل طراحی انواع اتصالات جوشی و پیچی را که براساس آخرین ویرایش مبحث 10 (ویرایش 92) تهیه شده اند را دریافت نمایید.


اتصالات جوشی :

1 - برنامه تحت اکسل محاسبه ظرفیت گروه جوش , تحت بار برون محور

2- برنامه تحت اکسل طراحی وصله جوشی در تیرهای کششی


اتصالات پیچی :

1- برنامه تحت اکسل طراحی اتصال پیچی تیرآهن I شکل و تیر آهن نیمه شده کششی



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد