سایت مهندسین و دانشجویان عمران

سایت مهندسین و دانشجویان عمران

فایلهای کاربردی مهندسی عمران
سایت مهندسین و دانشجویان عمران

سایت مهندسین و دانشجویان عمران

فایلهای کاربردی مهندسی عمران

برنامه تحت اکسل محاسبات لرزه ای مخزن بتنی هوایی

امروزه کمبود آب باعث ذخیره‌سازی آن با راه‌کارهای پیشرفته شده است. یکی از این راه‌کارها استفاده از مخازن هوایی میباشد که از سه قسمت عمده پی (شالوده)، پایه و خود مخزن تشکیل شده است. مخازن هوایی آب از جمله اجزاء اصلی شبکه‌های آبرسانی جهت ذخیره، نگهداری و تامین فشار مورد نیاز می‌باشند. لذا برخورداری از شکل پذیری مناسب، ظرفیت جذب و استهلاک انرژی زلزله و حفظ پایداری کلی سازه از اهم موارد در طرح مناسب اینگونه مخازن می‌باشند. با توجه به اینکه در زلزله‌های اخیر، مخازن هوایی از جمله آسیب پذیرترین سازه‌ها بوده‌اند، لذا مطالعه بیشتر و دقیق‌تر رفتار این سازه‌ها تحت شرایط لرزه‌ای ضروری می‌نماید.


عوامل موثر در انتخاب ابعاد و شکل مخازن هوایی:

در انتخاب حجم مخازن هوایی برخلاف مخازن زمینی بلند، باید صرفه‌جویی کرد زیرا اضافه شدن حجم در این مخازن بر هزینه ساخت آن بسیار می‌افزاید و حتی در حجم‌های بسیار زیاد ساخت آنها را با اشکلات فنی و اقتصادی زیادی مواجه می‌سازد. قابل ذکر است که هزینه ساخت مخازن هوایی سه تا پنج برابر مخازن زمینی هم‌حجم آنها می‌باشد. بدین جهت طرح مخازن هوایی آب تنها وقتی درست است که دسترسی به بلندی‌های طبیعی در نزدیکی منطقه امکان‌پذیر نباشد.

برای تعیین حجم مفید مخازن هوایی آب تصفیه شده می توان از پارامترهای های پیشنهادی زیر استفاده کرد: حجم مورد نیاز آب مصرفی، حجم مورد نیاز برای جبران نوسانات ساعتی، حجم مورد نیاز برای تامین آب در مواقعی که آب ورودی به مخازن در اثر صدمات وارده به خط لوله و از کار افتادن پمپ‌ها بایستی در مخزن موجود باشد، در صورتی که میزان آسیب پذیری تاسیسات آبرسانی بالا باشد و احتمال زیاد قطع برق و نداشتن سیستم برق اضطراری باشد، در مواردی که از پمپ استفاده می‌شود و یا محدودیت امکانات و اجرای تعمیرات سریع خطوط و یا سایر تاسیسات آبرسانی باشد و … عواملی هستند که می توانند موجبات افزایش ظرفیت مخازن آب هوایی باشنددر ادامه برنامه های طراحی را دریافت کنید.


1- برنامه تحت اکسل محاسبات لرزه ای مخزن بتنی هوایی -مکعبی

2- برنامه تحت اکسل محاسبات لرزه ای مخزن بتنی هوایی -استوانه ای


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد