سایت مهندسین و دانشجویان عمران

سایت مهندسین و دانشجویان عمران

فایلهای کاربردی مهندسی عمران
سایت مهندسین و دانشجویان عمران

سایت مهندسین و دانشجویان عمران

فایلهای کاربردی مهندسی عمران

بناهای جالب ، Pantheous- رم


Pantheous در لغت از دو کلمه یونانی "پان" (همه) و " theos"  (خدا(، مشتق شده و همانطور که از نامش پیداست سازه ای است که برای تمامی خدایان اختصاص داده شده است. این سازه در فاصله سالهای 118 تا 128 میلادی توسط امپراتور Hadrianus  بنا شده است . اما در نمای سازه ، جمله “M. AGRIPPA. L. F. COS. TERTIUM. FECIT’’ ، (یعنی : این را ،Marcus  Agrippa فرزند Lucius ، کنسول سه دوره ، ساخته است )، وجود دارد.


نمای جلویی از Pantheous

در جواب این سوال که چرا نوشته شده  سازه توسط Agrippa بنا شده ، باید بگم، قبل از این که Pantheous بنا شود در محل آن معبد مخروبه ی قدیمی که توسط Agrippa ساخته شده بود وجود داشت و Hadrianus سازه جدید را در محل این معبد مخروبه بنا نهاد و با فروتنی زیادی که نشان داد این جمله را بر سر در آن نوشت...

Pantheous علاوه بر این که محلی برای عبادت بوده ، کارهای دولتی و قضایی نیز در بالاترین سطح در این محل انجام می شده است . اصول استفاده شده معماری مطابق معماری معابد یونانی در سازه این بنا و معماری رومی در ساخت گنبد آن ترکیبی از معماری سنتی و معماری معاصر به بنا داده است .


 

نمای دید از بالای Pantheous

این بنا در واقع بخاطر گنبد عظیمش معروف است . شکل گنبد هرچند ساده به نظر می رسد اما تعادلی که در جزئیات آن بکار رفته به چشم میاد ، که در واقع نمادی از تعهد به همه خدایان است.

سوراخ دایره شکلی به قطر 9 متر که در گنبد تعبیه شده ، '''' oculus  نامگذاری شده و تمثیل کننده خورشید است. در ساعات مختلف روز ، تابش نور، از این سوراخ  به داخل فضا شبیه نوری است که در صحنه تئاتر بر روی هنر پیشه نقش اول می افتد.



 کلمه Pantheous ، به معنی محل دفن افراد مشهور نیز استفاده شده است. در داخل بنا آرامگاه افراد مشهوری وجود دارد ، معروفترین آنها آرامگاه نقاش و معمار مشهور ، Rafaello است.



این بنا زمانی که ساخته شد ، دارای حیاطی به ابعاد 60*120 بود که در دو طرف آن فضاهایی مسقف وجود داشت . اما در حال حاضر جای آن را ، کافه ها و رستوران ها گرفته اند .


 

حیاط قدیمی پانتئون

 داخل بنا ممکن است برای شما متحیر کننده باشد ، چون به محض ورود با یک گنبد 43.30 متری روبرو خواهید شد، درست آن لحظه قدرت الهی را می توانید احساس کنید.


 


 این گنبد عنوان قدیمی ترین و بزرگترین گنبد را دارد. شاید بپرسید که با شرایط آن دوره چطور ی گنبدی با این ابعاد اجرا شده است . باید توضیح دهم که در حلقه های پایینی گنبد از بازالت سنگین استفاده شده و با نزدیک شدن به راس گنبد از سنگهای متخلخل استفاده شده است . البته  وجود oculus نیز در کاهش فشار وارده موثر هست .


 


 

نمایی از داخل پانتئون

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد